Be a bold hero, be disruptive In een wereld met steeds meer verschillen is het goed om elkaar te vinden en versterken. Dit klinkt heftig en groot, maar ik bedoel het vooral klein en voor jou. Zet je vizier open en sta juist open voor verschillen. Veel organisaties en personen zijn geneigd om te kiezen voor hetzelfde, het bekende en herkenbare, dat wat bij jullie organisatie of team past, zoals het nu is. Ik roep juist op om lef te hebben en te kiezen voor onbekend en verschil.In collega’s; verrijk je team met een aanvulling in personen die anders denken en doen. Dit kan door een anders denkende als GenZ, of een creatieveling binnen een gestructureerd team toe te voegen. Ben jij die creatieveling? Kies dan voor een procesmatige aanvulling. Kies voor iemand die beter is dan jij, ben niet bang voor je stoelpoten, wees trots dat je iemand kunt ontwikkelen die in no time op jouw stoel zit! Dan kun jij ook door ontwikkelen en groeien als mens. Creëer verbinding met verschillen, verzet je niet tegen anders denkenden maar leer van en groei met elkaar; samen. Ik begrijp heel goed dat dit niet de snelste of makkelijkste weg is, oncomfortabel zelfs. Maar het is precies wat je nodig hebt om te ontwikkelen. Als mens en als organisatie. Leiderschap. En leiderschap is niet alleen voor leidinggevenden, echte leiders zijn er in alle rollen, hebben lef, dragen bij aan organisaties, omgeving, andere personen en aan zichzelf.We zijn gewend te kiezen voor een invulling die bij wat nu, op dit moment bij jou of jullie organisatie past. Is dat ook waar jij en jullie naartoe willen? Wat is de visie op de toekomst en ga je daar komen door in je vertrouwde comfortzone te blijven of door te kiezen voor toekomstgerichte, visie en lange termijn veranderingen? Voorbeeld 1; single use plasticsAls een fabriek die plastic verpakkingen maakte, was blijven doen wat ze altijd deden, zouden ze dan nu nog bestaan? Zou het eventueel moeten stoppen van een dergelijk bedrijf aan wet- en regelgeving hebben gelegen? Of zijn zij juist die ondernemende organisatie die vóór de wet en regelgeving hebben geïnvesteerd in de toekomst door anders denkenden te betrekken? Met het vraagstuk; single use plastics zijn onze business, onze bron van inkomsten, wat zijn betere en duurzamere initiatieven? Voor de wereld en voor de toekomst van onze organisatie.Dit betekent investeren in het onbekende, lef hebben en lange termijn visie ipv quick wins. Kiezen voor andere materialen, werkwijzen en vormen, die haaks leken te staan op de core business en dus het verdienmodel. Het resultaat van deze organisatie met lef, is dat ze nu binnen hun branche voorloper zijn geworden in duurzame verpakkingsvormen. Voorbeeld 2; Retail winkels vs onlineDenk aan kledingzaken of retail voor huishoudelijke artikelen. De afgelopen jaren zijn er veel fysieke winkels gesloten, bedrijven gestopt of failliet gegaan (helaas). Is dit de schuld van een veranderde wereld? Van de consument met andere behoeften dan vroeger, zoals gemak en snelheid door online op welk moment dan ook te kunnen shoppen? Of kan het te maken hebben met het niet tijdig hebben gezien van kansen en daar op in te springen? Met ondernemerschap en flexibiliteit? Is het anders naar je organisatie kijken niet een kans om je circle of influence te vergroten? De verschillen van behoeften te leren kennen, deze aan te gaan in plaats van niet in de spiegel te willen kijken. Ondernemen is risico’s nemen en vooral visie en lef hebbenOm welke branche het ook gaat, de constante in ondernemen is verandering. En omdat de wereld en technologie steeds sneller gaan, geldt dat ook voor ondernemen. 5 jaarplannen (of nog langer vooruit) hebben plaats gemaakt voor OGSM’s om het komende jaar concreet invulling te geven, aan de hand van een (max) 3 jaren visie. Zorg dat je organisatie wendbaar is en juist in veranderende omstandigheden kansen creëert. Vanuit jullie DNA en visie.Veranderingen kunnen ontstaan door situaties buiten de eigen invloed, die een crisissituatie kunnen betekenen. De uitspraak; ‘never waste a good crisis’ is natuurlijk niet voor niets een veel gedane uitspraak door ondernemers. Omdat een crisis je dwingt tot anders denken, creatief en flexibel zijn. Ik zou iedere organisatie dan ook willen motiveren om een eigen crisis te creëren. Wat als jullie huidige business morgen niet meer jullie toekomstige verdien model kan zijn? Neem een disrupter aan!Disrupters; mensen die de huidige manier van werken bevragen en strategieën, producten en diensten toetsen aan de bestaande en toekomstige markt. Dit zijn mensen die niet bang zijn om een nieuwe manier van werken te vinden, al staat die haaks op de huidige organisatie. Dit om (commerciële) groei te stimuleren. Dat betekent dus een pain in the ass betrekken; in of extern. Iemand die jullie uitdaagt om uit de comfortzone te stappen, die alles bevraagt en die het oncomfortabel maakt. Deze mensen zijn goud waard voor de toekomst en duurzaam succes van jullie organisatie. Gaat dit pijn doen? Is het irritant? Zeker! Maar het dwingt jullie om toekomstgericht te ondernemen en wendbaar te zijn en dat gaat opleveren. Heb een heldere visie en durf daarvoor te kiezen. Slager, neem een veganist aanDat is dus eigenlijk de oproep die ik doe aan iedereen en aan alle organisaties. Dus ook aan mezelf en aan mijn eigen organisatie. Hier ben ik jaren geleden mee begonnen, nog ver voor ik ben gaan ondernemen. Wie mij kent weet dat ik graag creatief bezig ben, overal kansen in zie en minder gelukkig wordt van de gestructureerde of operationele invulling en opvolging. Maar ik vind het wel minstens net zo belangrijk! Ik geloof in het door ontwikkelen van wat je leuk vindt, van een 7 een 9 maken zeg maar, ipv van een 2 met veel pijn en moeite een 5je maken. Dat betekent voor mij dat ik uit m’n comfortzone ga om minimaal te begrijpen waarom en hoe. Ik ben dan ook opgeleid als projectmanager, heb aanvullend prince 2 en lean opleidingen gevolgd. Wordt het ooit mijn superpower? Nee. Maar ik ken minimaal de basis en weet wat er nodig is om van idee naar succesvolle realisatie en implementatie te komen. Dit doe ik regelmatig zelf. Maar meer dan eens zoek ik juist naar personen met deze superpower die mij aanvullen. Win-win; we leren van elkaar en hebben elkaar nodig om succesvol te zijn. Ik noem geen namen, maar de talenten die ik hiermee bedoel weten dat ik ze dankbaar ben en dat ik onze verschillen juist meer dan waardeer. Practice what you preachEn dan ben je ineens ondernemer, beslis je na ruim een jaar van eenmanszaak naar andere rechtsvorm; BV structuur over te stappen en kun je niet terugvallen op die collega’s die juist structuur toevoegen, ufff. Mijn ideeën en het zien van kansen worden niet minder, meer juist! En dan…? Alles zelf doen of hulp vragen omdat ik niet overal goed in ben of wil zijn. En ook vooral tijd te kort kom met alle fantastische opdrachten, ontwikkelingen en te ontwikkelen concepten en ideeën. Maar het is wel mijn tent…. Ik ben nog nooit zo vaak uit m’n comfortzone gestapt dan in de afgelopen 2,5 jaar. En aan de andere kant heb ik nooit eerder zoveel energie gehad. Natuurlijk heb ik sparringpartners, coaches (fijn én confronterend), een goede accountant, familie en vrienden die met me meedenken en brainstormen 🙏🏻 maar ik zal toch echt zelf alle beslissingen moeten nemen. Hier worstel ik iedere dag mee en daardoor heb ik juist besloten nog verder uit m’n comfortzone te stappen. Spannend? Mega! Maar practice what you preach en investeer in je visie en toekomst. Dus ik ga me niet verzetten tegen wat voor mij onbekend is en anders dan ik gewend ben. Ik kies ervoor om het aan te gaan en juist voor verschillen te kiezen, voor het onbekende. Ik ben daarom inmiddels gestart met een AI opleiding (ik?!) en heb andere talenten aangetrokken die me helpen met het concreet vormgeven van mijn ideeën en de ontwikkeling daarvan. Ik investeer (letterlijk) in mijn 2de op te richten organisatie. Met meer tijd dan ik eigenlijk heb, veel onzekerheid omdat ik niet weet of het ooit een € gaat opleveren, maar hè een goede ondernemer neemt risico’s toch? Ik weet niet waar ik voor kies, maar ik geniet van de reis, mag fouten maken om te leren. Ik ben mijn eigen disrupter, dat daagt me 24/7 uit, is mega oncomfortabel, irritant, energievretend maar vooral energie gevend, het voelt goed en geeft me vooral enorm veel plezier en geluksmomentjes. De komende weken, maanden en hopelijk jaren ga ik jullie steeds meer meenemen in deze volgende onderneming. Stap voor stap ga ik nieuwe diensten en producten toevoegen. Wat dan? Snel meer! Tipje van de sluier: Mijn liefdes, passie, kennis en ervaring komen samen!Spanje, Málaga en Andalusië, gecombineerd met ondernemen en meer dan 25 jaar ervaring binnen de hospitality branche Hanneke Kezer - TWG Consultancy